Opzet en Context

De meeste lezingen zijn bedoeld om mensen te helpen zicht te krijgen op een bepaald onderwerp/thema en de eventuele praktische implicaties toegankelijk en toepasbaar te maken. We maken hierbij onder andere gebruik van de wetenschappelijke kennis zowel uit het Westen alsook uit het Oosten, bijvoorbeeld de kennis rondom de Yoga en Vedanta wetenschap welke zich met alle aspecten van het leven bezighoudt. We richten ons in eerste instantie op de (serieus) geïnteresseerden, de  "zoekende" medemens, die we in wezen allemaal zijn.

De opzet van de meeste aangepaste lezingen zoals we die in het verleden hebben gegeven, meestal op de locatie waar de mensen werkzaam of woonachtig zijn, ziet er als volgt uit:

Een verzoek of uitnodiging wordt meestal gedaan door:

  • De contacten die we hebben opgebouwd binnen de verschillende maatschappelijke geledingen waar we al meer dan 40 jaar actief zijn. U moet hierbij vooral denken aan werkvelden die te maken hebben met de (geestelijke) gezondheidszorg, ethiek, theologie, spiritualiteit, (ouderen) hulpverlening, duurzaamheid, psychologie, filosofie, persoonlijke begeleiding, volwaardige voeding, leefritme-schema’s, bewustwordingsprocessen, individuele Yoga-oefenprogramma’s op basis van een Yoga-anamnese, de authentieke en tijdloze psychologie en filosofie van de Yoga en (Advaita) Vedanta-leer, enz.
  • Individuen alsook (beroeps) organisaties en instellingen, hoofdzakelijk in Nederland, maar soms ook vanuit het buitenland.
  • Buurtbewoners, vrienden, kennissen en werkcollega’s.
  • De professionals werkzaam in de verschillende werkvelden; deze hebben doorgaans een  M.B.O.- H.B.O.- en/of Universitaire opleiding gevolgd.

Onderzocht wordt wat men precies beoogt met het verzoek:

  • Dit is een belangrijke vraag en het antwoord bepaalt in sterke mate de vorm en inhoud van het totale programma en dus ook de opzet en inhoud van de lezingen; indien men zich alleen maar even wil oriënteren rondom een bepaald onderwerp, dan zijn wij meestal niet de aangewezen personen of organisatie, er zijn immers genoeg publicaties, kranten, boeken, websites, cursussen, enz., via welke men zich gemakkelijk kan informeren en oriënteren over een bepaald onderwerp.
  • Zoekt men echter meer verdieping en wil men een soort “studie” maken van een bepaald thema, dan is onze methodiek van werken waarschijnlijk wel voor u geschikt en geven we in deze oriëntatiefase meer achtergrond-informatie over de verschillende mogelijkheden, ook vertaald in de opzet van de lezingen.
  • Een duidelijk beeld en beschrijving ten aanzien van het beoogde doel is uitermate belangrijk, aangezien er anders verkeerde verwachtingen gaan ontstaan. Deze fase neemt de meeste tijd in beslag, omdat we de mensen en hun achtergrond goed moeten leren kennen willen we een verantwoord plan kunnen maken. In de praktijk betekent dit meestal het voeren van een aantal gesprekken en het in kaart brengen van wat men over een bepaald onderwerp weet en bijvoorbeeld welke opleidingen en praktijkervaringen hierbij relevant zijn.
  • We worden de laatste jaren ook steeds vaker benaderd door mensen die met pensioen of werkloos zijn en voldoende vrije tijd en energie hebben om zich in een bepaald onderwerp te verdiepen. Indien een dergelijk onderwerp wordt “bestudeerd” binnen een bestaande Kerngroep, dan is het mogelijk dat men zich hierbij aansluit.
  • Aangezien de meeste mensen in de komende jaren steeds ouder zullen worden, merken we nu al dat men hierdoor ook meer tijd heeft om zich bijvoorbeeld in levensbeschouwelijke onderwerpen te verdiepen, en komen de existentiële vragen des levens (weer) naar boven. Tevens zien we dagelijks de gevolgen van een sterk en snel veranderende samenleving; zo is de spirituele leegte die is ontstaan na de secularisatie voor veel (oudere) mensen een belasting, evenals de gevolgen van een te egocentrische en materialistische samenleving.
  • Daarom organiseren we ook regelmatig lezingen, bijeenkomsten en trainingen, die door bijvoorbeeld een “vriendenkring” worden aangevraagd, over thema’s waar we een sterke affiniteit mee hebben. We doen dit echter alleen als we ook over voldoende werkervaring, kennis en visie ten aanzien van het onderwerp beschikken; het minimale aantal deelnemers is 5 personen en het aantal lezingen ligt meestal tussen 2 en 7 keer.

We doen een voorstel over de opzet:

  • In de meeste situaties waarbij we betrokken raken, zijn de lezingen slechts een onderdeel, de “derde fase”, en beginnen we eerst met informatie voorziening die nodig is wil men een onderwerp verantwoord kunnen bespreken en vervolgens nader bestuderen; een voor ons normale opzet bestaat dan uit:
  • Het lezen/bestuderen van het schriftelijk materiaal in de vorm van boeken, werkmappen, artikelen, verslagen, studies, enz.
  • Het bekijken en/of beluisteren van video- en audiomateriaal.
  • De lezingen.
  • Het beantwoorden van vragen, dit kan altijd schriftelijk, maar meestal doen we dit in een aparte bijeenkomst.
  • De trainingen, rollenspelen, Yoga- en meditatie-oefeningen.
  • Indien noodzakelijk/wenselijk worden er bijeenkomsten georganiseerd rondom situaties die aansluiten bij traumatische en belastende gebeurtenissen van de deelnemers, waarbij verschillende vormen van Yoga-therapie worden uitgelegd en toegepast.
  • Indien nodig worden er ook nog andere “deskundigen” ingezet.
  • Bijeenkomsten initiëren waarbij wij niet meer zelf aanwezig zijn, als een vervolgtraject voor de mensen die binnen hun organisatie of vriendengroep  verder willen werken aan het verdiepen van een bepaald thema.
  • Indien mogelijk of wenselijk organiseren we evaluatie-bijeenkomsten.

Een gezamenlijk plan wordt nader uitgewerkt:

  • Mede afhankelijk van het doel en het niveau van de “toehoorders” bespreken we de totale opzet, waarbinnen de lezingen hun plaats krijgen.
  • De inbreng van de deelnemers wordt nader vastgelegd indien hier behoefte aan is, (wij stellen dit uiteraard op prijs). De ervaring leert namelijk dat een dialoog na een lezing veel meer mogelijkheden biedt om het onderwerp te doorgronden.
  • Een eventuele bijstelling en/of aanvulling van het basisplan is alleen mogelijk indien er meer dan 2 lezingen zijn gepland en kan door alle betrokkenen worden geïnitieerd, maar moet gezamenlijk worden besloten.

Integratie in het dagelijks leven:

  • De meeste mensen die gezamenlijk een “Kerngroep” vormen, hebben bewust gekozen om een gedeelte van hun vrije tijd te besteden aan onder andere het bestuderen van levensbeschouwelijke vraagstukken en trachten de inzichten ook praktisch te vertalen in hun leven, uiteraard doet iedereen dit op zijn of haar eigen wijze, mede afhankelijk van de aspiraties die mensen hebben om te groeien.
  • Dit betekent dat zij elkaar ook bij andere activiteiten ontmoeten, zoals tijdens de zorg voor elkaar gedurende een ziekteperiode of bij het hanteerbaar maken van de gevolgen van de ouderdom, het onderhoud van de woningen en de tuinen, het delen van kunst- en cultuurbelevingen, het gezamenlijk musiceren, schilderen, wandelen en fietsen, het volgen van Yoga en meditatie-lessen, enz., ook dan wordt er soms verder gesproken over de inhoud van de lezingen en bijeenkomsten.

Het bijwonen van lezingen zonder een andere activiteit te volgen:

  • Ondanks dat het volgen van de lezingen in feite een integraal onderdeel vormt van  het bestuderen van de methodiek van werken van Om-Shanti, is in de loop der jaren gebleken dat het alleen maar bijwonen van de lezingen goed mogelijk is en mensen toch kan stimuleren om zich verder te verdiepen in een bepaald onderwerp.
  • Door regelmatig ook de interne lezingen of scholing van een “Kerngroep”, zonder enige verplichting toegankelijk te maken voor geïnteresseerden, kunnen mensen geheel vrijblijvend kennis nemen van een visie op het leven die zowel theoretisch alsook praktisch is onderbouwd en al meer dan 42 jaar wordt gerealiseerd.

De kosten:

  • De stichting Om-Shanti is een ideële organisatie, we financieren al onze activiteiten met behulp van de stichting Steunfonds Om-Shanti. Beide stichtingen hebben de ANBI status en we zijn altijd weer verblijd en dankbaar voor alle giften waardoor we ons werk al bijna 40 jaar kunnen doen zonder een vergoeding te vragen. In deze tijd van grote maatschappelijke veranderingen en de gevolgen van de (financiële) crisis merken we dat de bezuinigingen in vele geledingen van de samenleving inmiddels ook ons raken, daarom blijven uw giften welkom! We rekenen in principe geen vergoeding voor de lezingen, maar een bijdrage in de feitelijke kosten is zeer welkom.
  • Ondanks dat de onderwerpen in eerste instantie “zwaar” lijken, en deze misschien ook wel voor u zijn, zullen de lezingen toch met de nodige humor worden gebracht, aangezien een geest die “lacht” veel minder verkrampt is, en hierdoor toegankelijker en wijzer dan als deze alleen maar wordt bepaald door negatieve emoties en gedachten.
  • Tijdens de afgelopen jaren is het soms noodzakelijk geweest om een aantal voorbereidende bijeenkomsten te organiseren opdat men de lezingen gemakkelijk kan volgen.
  • Meestal is het gedeelte na de pauze voor vragen en/of een dialoog; uw inbreng wordt zeker op prijs gesteld! Voel u vooral ook vrij, om indien aanwezig, uw kritische vragen te stellen en opmerkingen te maken, want ze “inhouden” is niet zo gezond. Tevens leven we in een “tijdgeest” waarin iedereen een mening wil hebben over alles. We hopen dan ook dat de lezingen u helpen bij het vormen van een eigen en authentiek standpunt, als gevolg van theoretische en praktische informatie, een dialoog, bezinning en verstilling. De lezingen worden verzorgd door de stichting Om-Shanti.

Bijeenkomsten ter Voorbereiding

Deze  informatie heeft tot doel u nader te informeren over de opzet en achtergrond van de lezingen, (bij)scholingen, cursussen, trainingen en verhandelingen over levensbeschouwelijke onderwerpen, eventueel aangevuld met verschillende vormen van praktijk-lessen die Om-Shanti geeft aan de mensen van het OntmoetingsHuis de Kern, in Almere-Hout.

De lezingen bevatten altijd momenten voor een dialoog die meestal vorm krijgt door het beantwoorden van vragen en ook ruimte biedt voor de inbreng van de toehoorders. Tevens zijn er speciale bijeenkomsten die geheel in het teken staan van de bespreking van het ondersteunend materiaal zoals de werkmappen, boeken, artikelen, studies, video- en audiomateriaal, praktijkervaringen, enz.

De lezingen worden in principe alleen op verzoek gegeven, omdat de stichting het al vele jaren druk genoeg heeft met haar overige activiteiten en we geen behoefte hebben aan meer publiciteit, aangezien de belangstelling die er van nature ontstaat doordat mensen spreken over de inhoud van onze activiteiten met hun familieleden, collega’s, vrienden en bekenden, voor ons voldoende is.

De mensen die nu het OntmoetingsHuis de Kern dragen, hebben er bewust voor gekozen om de lezingen en de andere activiteiten in beperkte mate toegankelijk te laten zijn voor geïnteresseerde buurtbewoners. Dit gebeurt mede in het kader van een zich steeds verder ontwikkelende “participatie-samenleving”, die waar mogelijk en/of wenselijk buurtbewoners met elkaar in contact wil brengen om elkaar beter te leren kennen en indien nodig ook een helpende hand te kunnen bieden.

Als voorbereiding op de lezingenserie die de stichting Om-Shanti in het OntmoetingsHuis de Kern in Almere Hout geeft, hebben we mede op verzoek van “buurtbewoners”, die de interne lezingenserie(s) willen gaan bijwonen, twee extra bijeenkomsten ingelast die specifiek zullen gaan over de begripsaanduidingen die veel gebruikt worden tijdens de lezingen.

In de loop der jaren is namelijk steeds weer gebleken dat, om de informatie en bijvoorbeeld een visie ten aanzien van eventuele “oplossingen” goed te kunnen verstaan, begrijpen, verwerken en implementeren in het dagelijks leven, men een duidelijk beeld moet hebben van de (taal) begrippen die regelmatig gebruikt worden, anders kan er onnodig verwarring ontstaan, hetgeen natuurlijk niet de bedoeling is van een serie lezingen die de meest existentiële levensvragen nader tracht te belichten.

Het zijn (kern)begrippen (klik hier) waar veel mensen zich in deze tijd mee bezighouden, maar die men niet altijd goed doorgrond heeft, waardoor men de diepere betekenis niet kent, en daarom de mens niet echt verder helpt, zoals we regelmatig constateren. U moet hierbij denken aan “processen en vraagstukken” die te maken hebben met:

Wat is de zin van ons bestaan?
Wat betekent lijden, “waarom” bestaat het en waardoor?    
Wat is de essentie van fysieke, emotionele, psychische en spirituele pijn?
Wat is de essentie van angst, onzekerheid, twijfel, enz.?
Hoe ontstaat stress, nervositeit en onrust en hoe kunnen we dit voorkomen?
Wat is de essentie van verdriet, rouw, verslagenheid, bedroefdheid, enz.?
Wat is de oorzaak van woede, boosheid, haat, agressie, enz.?
Wat is de spirituele dimensie van het menszijn?
Wat betekent verwerken, loslaten en schonen?
Wat betekent vergeven, spijt en berouw hebben, ten diepste?
Wat is de invloed van de tijdgeest, en in welke mate beïnvloedt het ons leven?
Wanneer duiden we een situatie als noodlot of beproeving?
Wat of wie is God, de Liefde, de Waarheid of de Werkelijkheid?
Bestaat er een wetmatigheid voor “Genade”?
Wat is het verschil tussen transformeren en een gedragsverandering?
Hebben we als mens een vrije wil, die altijd tot realisatie kan komen?
Waarom hebben we een natuurlijke behoefte aan plezier maken, genieten; waar komt de drang om gelukkig te willen zijn vandaan en waarom zijn deze zaken zo moeilijk op een duurzame wijze te realiseren?
Bestaat de Ziel en wat is deze dan?


  • De hiervoor genoemde onderwerpen en processen zijn slechts pogingen om dingen te benoemen waar ieder mens mee te maken krijgt tijdens zijn leven en die, als men de diepere betekenis ervan niet begrijpt, de mens vrijwel automatisch zijn natuurlijke levensvreugde ontneemt en hem/haar verwart en tot “onnodig” lijden brengt.
  • Een helder inzicht in de bedoeling van uw leven is nodig, wil men het in overeenstemming kunnen brengen met de antwoorden op de meest existentiële levensvragen. Dit is een voorwaarde om in harmonie en tevredenheid te kunnen leven, iets wat heden ten dage node wordt gemist, en waardoor mensen regelmatig een gevoel van  zinloosheid ervaren. Wij kunnen in ieder geval de juiste hulpmiddelen aanreiken waardoor het voor iedereen weer mogelijk is, om wezenlijker inhoud en vorm aan z’n leven te geven en z’n oorspronkelijke natuur te realiseren.
  • Hiervoor is het niet noodzakelijk om de levensomstandigheden drastisch te wijzigen, meestal kan men volstaan met het aanbrengen van kleine aanpassingen in bijvoorbeeld het leefritme, voeding, gewoontes. enz. Het vraagt wel om op een natuurlijke manier verder te willen groeien (transformeren) als mens en het leven als een leerschool te zien met allerlei levenslessen, soms in de vorm van (ernstige) beproevingen.
  • We leven in een onrustige overgangsperiode en deze tijdgeest kenmerkt zich onder andere doordat oude waarden en normen, opvattingen en ideeën over het leven, de mens, zijn religie, maar ook de beperktheid van het te materialistisch en egocentrisch denken, gedeeltelijk of geheel achterhaald blijken te zijn.

Vraagstukken waar eeuwenlang, met name in het Westen, geen antwoorden op werden gevonden, zijn nu inzichtelijk doordat we dichter bij de essentie van het “leven” komen. We zien dit mede ontstaan door een steeds intensievere dialoog tussen de oosterse en westerse wetenschap.

Op het gebied van de gezondheidszorg is inmiddels veel verandering gaande en worden we gedwongen, om veel meer dan voorheen, zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het instandhouden en herstellen van onze gezondheid, doormiddel van preventie, meer en bewuster bewegen, een gezondere voeding, stresscontrole, enz.

Langzaamaan dringt ook in de westerse wetenschappelijke wereld steeds meer het besef door, dat we in essentie iets veel wezenlijkers zijn, dan alleen maar een tijdelijk en kwetsbaar biochemisch en bio-elektrisch proces. We zijn een zielewezen dat tijdelijk verblijft in een grofstoffelijk lichaam. De discussie op vele universiteiten overal in de wereld, over de oorsprong van ons bewustzijn is hiervan een voorbeeld. Zo zijn de laatste inzichten in de kwantummechanica en de ontdekking van bijvoorbeeld het Higgs-deeltje en de DNA-structuur in overeenstemming met de prana-leer, zoals die al duizenden jaren geleden gekend is in het Oosten. Met name binnen de authentieke wetenschap van de Yoga zijn hier vele geschriften over aanwezig.

Tijdens deze overgangsperiode hebben mensen behoefte aan heroriëntatie op vele terreinen, met name ten aanzien van hun spiritualiteit. We trachten mensen hierbij te helpen, echter zonder onze eigen visie als de enige echte waarheid te zien.

DutchEnglish
error: Inhoud is beschermd !
Ga naar de inhoud